Så gäller reseskyddet
Coronaviruset har spridit sig till Europa och till de länder vi svenskar ofta reser. Många undrar i samband med detta hur hemförsäkringens reseskydd gäller. Här nedan hittar du svaren.
Jag befinner mig i ett drabbat område – vad gäller?
Om du redan rest till ett land eller ett område som under din vistelse blir drabbat av Coronaviruset gäller reseskyddet som vanligt om du blir sjuk eller skadad.
Om du insjuknar kontaktar du SOS International på telefon +45 38 48 80 00.
Om du sitter i karantän
Reseförsäkringen ger ingen ersättning för kostnader som kan uppstå genom att du blir satt i karantän. Om du däremot blir sjuk och behöver vårdas på sjukhus gäller försäkringen.
Om du sätts i karantän uppmanar vi dig att följa instruktionerna från de lokala myndigheterna samt att ta kontakt med Sveriges ambassad eller konsulat om det finns på orten. Om du behöver boka om din hemresa, kontakta resebyrån eller flygbolaget.
Vill du ställa in en planerad resa?
Om du vill avboka en redan köpt resa till ett land eller region som drabbats av Coronaviruset kontaktar du din researrangör eller ditt flygbolag för att undersöka vilka möjligheter du har att avboka eller omboka resan.
Avbeställningsskyddet som ingår i Resextra gäller endast vid akut sjukdom eller olycksfall innan avresan men det gäller inte om du avbokar din resa på grund av rädsla för att bli smittad eller för att UD avråder från resa.
Råd innan avresan
Länder som UD avråder dig att åka till
Vilka specifika länder och regioner det gäller hittar du här.